Geschiedenis van

Reizen en vervoer

 

Caspar David Friedrich - Op een zeilboot, 1818-1820 (detail). Bron: Wikimedia Commons / Hermitage Museum

 

Mensen verplaatsen zich op dagelijkse basis, of ze nu fervente wereldreizigers zijn of honkvaste thuisblijvers. Vervoer houdt iedereen bezig en reizen zit ons in het bloed. Tenslotte is de mensheid begonnen als rondtrekkende reiziger. Daarmee gaat er weinig geschiedenis zover terug als die van reizen en vervoer.

Lees in de hieronder vermelde artikelen meer over de geschiedenis van o.a. openbaar vervoer, vervoersmiddelen, reizigers door de eeuwen heen, toerisme, transport en infrastructuur.    

Middeleeuwse topboten, gevreesd en gevierd

Dat de Vikingen ooit zoveel macht in Europa wisten te vergaren en verre oorden wisten te ontdekken, dankten ze grotendeels aan de kwaliteit van hun schepen. Dat waren zonder meer de beste vaartuigen uit de eerste helft van de Europese middeleeuwen. Maar Scandinavië is dan ook een zeer waterrijk gebied, waardoor de Noormannen niet zonder boten konden en ze veel ervaring opdeden met het bouwen ervan. Uiteindelijk zouden vooral de als oorlogschip fungerende langschepen verderf zaaien aan de Europese kusten, maar werd het vrachtschip de knarr gebruikt voor verre reizen over zee.


Tweehonderd jaar bus: hoe het begon

Op 1 januari 2024 viert de bus zijn tweehonderdste verjaardag. In 1824 begon John Greenwood (1788-1851) uit Manchester, beheerder van een tolpoort in de buitenwijk Pendleton, het nieuwe jaar namelijk goed. Hij startte een lijndienst met een open wagen naar het stadscentrum, waar passagiers niet voor hoefden te reserveren en die onderweg stopte waar men maar wilde. Dit in tegenstelling tot postkoetsen, waar je een dure plaats voor moest reserveren en die onderweg maar op enkele vooraf vastgestelde plaatsen stopte. Greenwood zag hoe het anders kon.


Van officier tot boodschappenjongen

Door de hele geschiedenis heen hebben mensen belangrijke en dringende berichten gehad voor anderen, die ze zelf niet lijfelijk konden bezorgen. Afhankelijk van tijd en plaats ontstonden verschillende methodes om dergelijke boodschappen toch door te geven, maar de op afstand meest gebruikte daarvan was die van de koerier of boodschapper. Militairen, goede renners of stadsjongens die probeerden de boodschap zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te krijgen en eventueel een antwoord mee terugnamen.