Geschiedenis van

Reizen en vervoer

 

Caspar David Friedrich - Op een zeilboot, 1818-1820 (detail). Bron: Wikimedia Commons / Hermitage Museum

 

Mensen verplaatsen zich op dagelijkse basis, of ze nu fervente wereldreizigers zijn of honkvaste thuisblijvers. Vervoer houdt iedereen bezig en reizen zit ons in het bloed. Tenslotte is de mensheid begonnen als rondtrekkende reiziger. Daarmee gaat er weinig geschiedenis zover terug als die van reizen en vervoer.

Lees in de hieronder vermelde artikelen meer over de geschiedenis van o.a. openbaar vervoer, vervoersmiddelen, reizigers door de eeuwen heen, toerisme, transport en infrastructuur.    

Geschiedenis van de fietskoerier

30 juli 2025

Van kinderarbeider en soldaat naar duurzame stadskoerier

De geschiedenis van de fietskoerier begint in de tweede helft van de 19de eeuw als handiger, goedkoper en soms ook sneller alternatief voor de koerier te paard. Vanaf de jaren vijftig namen collega's met gemotoriseerd vervoer het stokje grotendeels over, vooral in Europa. Sinds de jaren negentig is de fietskoerier echter helemaal terug van net niet weggeweest.

Handelsreizen door de woestijn vanaf de oudheid

Kamelen en dromedarissen bieden hun berijders geen al te comfortabele zitplaats. Toch zijn ze voor woestijnen en ander ruig terrein de meest geschikte rij- en lastdieren, ook om een handelskaravaan mee te vormen. ... . Aldus werden kamelenkaravanen een opvallend verschijnsel in woestijnrijke gebieden als Afrika, het Midden-Oosten en de steppengebieden rond Mongolië.

Middeleeuwse topboten, gevreesd en gevierd

Dat de Vikingen ooit zoveel macht in Europa wisten te vergaren en verre oorden wisten te ontdekken, dankten ze grotendeels aan de kwaliteit van hun schepen. Dat waren zonder meer de beste vaartuigen uit de eerste helft van de Europese middeleeuwen. Maar Scandinavië is dan ook een zeer waterrijk gebied, waardoor de Noormannen niet zonder boten konden en ze veel ervaring opdeden met het bouwen ervan.

Tweehonderd jaar bus: hoe het begon

Op 1 januari 2024 vierde de bus zijn tweehonderdste verjaardag. In 1824 begon John Greenwood (1788-1851) uit Manchester, beheerder van een tolpoort in de buitenwijk Pendleton, het nieuwe jaar namelijk goed. Hij startte een lijndienst met een open wagen naar het stadscentrum, waar passagiers niet voor hoefden te reserveren en die onderweg stopte waar men maar wilde. 

Van officier tot boodschappenjongen

Door de hele geschiedenis heen hebben mensen belangrijke en dringende berichten gehad voor anderen, die ze zelf niet lijfelijk konden bezorgen. Afhankelijk van tijd en plaats ontstonden verschillende methodes om dergelijke boodschappen toch door te geven, maar de op afstand meest gebruikte daarvan was die van de koerier of boodschapper. Militairen, goede renners of stadsjongens die probeerden de boodschap zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te krijgen en eventueel een antwoord mee terugnamen.